דרך המש"י

לשיקום וחינוך ילדים

״דרך המש״י לשיקום וחינוך ילדים״ (the Meshi Method for Education and Re/Habilitation of children)
היא שיטת טיפול טרנס-דיסציפלינרית מכוונת תוצאות, שפותחה על בסיס התפיסה ההוליסטית שמוביל הארגון. השיטה נשענת על מתן מענה חינוכי, שיקומי וטיפולי מקיף שמכוון להשגת תוצאות מובחנות, כלומר –
השגת התקדמות משמעותית ביכולות התפקוד וההשתתפות של הילד בכל תחומי חייו.

״דרך המש״י״ שואפת לספק לכל ילד את התנאים החינוכיים, הטיפוליים והסביבתיים שיאפשרו לו למצות את יכולותיו האישיות – ובכך גם את השתלבותו המיטבית בחברה, מתוך חוסן רגשי ורווחה אישית. לשם כך היא מציעה טיפול תפקודי רב-ממדי, בו מוגדרות מטרות ברורות בכל מוקדי ההתפתחות של הילד (פיזית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית) ובכל מעגלי חייו (הבית, ביה״ס, החברה והקהילה).

כדי לאפשר זאת, השיטה נשענת על יוזמות אקטיביות להרחבת המשאבים הקיימים ולהגדלת סלי הטיפול הממשלתיים בעשרות אחוזים. כך, היא מסוגלת להוביל תהליכים בהם הילד במרכז והכל ממוקדים באיתור וייזום הפתרונות המדויקים – שיאפשרו לו לרכוש את מיומנויות וכישורי החיים שיובילו למימוש יעדיו. תהליכים שנשענים על עבודה רב-תחומית רציפה, יוזמה מקצועית וחדשנות טכנולוגית

כל אנשי המקצוע בחדר אחד

הייחודיות של ״דרך המש״י״ נעוצה בראשונה בשיטת העבודה הטראנס-דיסציפלינרית – בה צוות רב-תחומי רחב עובד יחד, באופן מובנה ורציף, לבניית ויישום התהליך הטיפולי והחינוכי לכל אורכו.

מש״י מקצה משאבים רבים וייעודיים שיאפשרו לאגד בכל צוות אנשי מקצוע מוסמכים מכל מקצועות הבריאות והחינוך – פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, חינוך מיוחד, טיפול רגשי, עבודה סוציאלית, ייעוץ חינוכי ועוד – כמו גם לתמוך בהם באופן שוטף ע״י ייעוץ רפואי בכיר, הדרכה פדגוגית, סיוע שיקומי וצוות תמיכה רחב בתחומי התקשורת, הלמידה והטכנולוגיה המסייעת.

אלו מאפשרים לבנות לכל ילד תוכנית אישית רב-תחומית, כאשר מטרותיה הן שמכתיבות את הרכב הטיפולים, היקף השעות המוקצה לכל תחום ומאפייני הטיפול בפועל (משך, תדירות, אמצעים וכו׳). כך, סך שעות הטיפול (בתחום אחד או יותר) יכול לגדול בעשרות אחוזים על היקפן בסל המתוקצב – בעוד הרכב השעות הספציפי מספק לכל ילד מענה רב-מוקדי ועם זאת מדויק ומכוון מטרה.

מצוינות מקצועית ב-DNA הארגוני

הגישה הטראנס-דיסציפלינרית והשאיפה למצוינות מקצועית מושרשות במש״י בכל רמות המבנה הארגוני. כך, כל דרג וכל מרכז מובלים על ידי צוות רב תחומי, המאגד את כלל הסקטורים המקצועיים; וכן כל סקטור מקצועי מורכב מצוות רב-שכבתי, המייצג את כל הדרגים, המרכזים ושכבות הגיל. שיטת עבודה זו נועדה לייצר מעגל טיפולי הוליסטי – בו צוות רב-תחומי מקיף את הילד ומשפחתו, ומכוון אותם להשגת תוצאות תפקודיות והתפתחותיות משמעותיות.

בעודה נשענת על הקצאת משאבים ייעודית ורחבה, השיטה הטרנס-דיסציפלינרית מוודאת התפתחות ומצוינות מקצועית – הן ״אנכית״, בכל שכבה ארגונית; הן ״רוחבית״, בכל סקטור מקצועי. בכך היא מאפשרת את שמירת הצוותים בחוד החנית של הפרקטיקה המקצועית, עם המחקרים והטכנולוגיות העדכניים ביותר, וכן קיום שיח רב-תחומי פורה על בסיס קבוע.

הילד ומשפחתו במרכז המעגל הטיפולי

דרך המש״י מאפשרת יצירת מעגל טיפולי הוליסטי, בו כלל אנשי המקצוע מתואמים וממוקדים בילד ובקידום יכולותיו. בתוך כך, הצוותים פועלים לאור מודל ה-ICF (International Classification ofFunctioning, Disability, and Health) ותפיסת הבריאות הרב-ממדית של ארגון הבריאות העולמי – הנשענים על קיומה של מערכת דינמית בין הילד לסביבתו. בהתאם, הגדרת מוקדי ההתערבות, המטרות והאמצעים, נעשית מתוך בחינה הוליסטית של צרכיו, יכולותיו, שאיפותיו ומגבלותיו של כל ילד, לצד השפעותיהם בסביבות החיים השונות.

תשומת לב רבה מוקדשת לפיתוח האוטונומיה והעולם הפנימי של הילד, ולחיזוק המעגל המשפחתי הסובב אותו. הצוות קשוב לילד ולבני משפחתו, ומקפיד לכלול ולשלב אותם בתהליך תוך מתן מעטפת תומכת ורציפה.

כל אלו מאפשרים תהליך שיתופי ומסונכרן בין כלל הגורמים המשפיעים על תנאי ההתפתחות, בעוד הילד עצמו מונע להשתתפות, מעורבות ואחריות אישית בתהליך.

רותמים טכנולוגיה – יוזמים משאבים

משקפי VR
טאבלט מתקדם

״דרך המש״י״ שואפת לספק את התנאים האופטימליים לסביבה טיפולית יוזמת, שבעודה מסתכלת למציאות בעיניים אינה מסתפקת במה שמצוי – אלא חותרת לייצר בעצמה את הפתרונות שיגדירו מחדש את גבולות ״האפשר״.

כדי לוודא, למשל, שלכל ילד יש גישה מלאה לציוד המתאים לו במהלך שהותו במרכזי היום – מש״י מקצה מאות אלפי שקלים בשנה לרכישת ציוד שיקומי מתקדם ומגוון, שעלותו לא כלולה בסלי התקציב. כך גם מוקצים מאות אלפי שקלים בשנה לרכישת טכנולוגיות מתקדמות ולרתימתן לקידום יעדים טיפוליים, חינוכיים ושיקומיים שונים. כך גם מוקצים משאבים יעודיים לשיתוף פעולה עם המשפחות, לעבודה בין-צוותית רציפה ולהשרשת שיח רב-תחומי עמוק.

כל אלו ועוד, מאפשרים לצוותי מש״י להתמקד בצרכים העולים בפועל מן השטח ולפעול מתוכם. לא רק לאתר – אלא גם ליזום ואף ליצור מאפס את הפתרונות הטובים ביותר לכל צורך ולכל ילד.

כך נולדים במש״י פתרונות חדשניים למגוון אתגרים תפקודיים, גישות מקצועיות חוצות דיסציפלינות ותוכניות חינוך, טיפול ושיקום בעלות שם עולמי.

ממוקדים בתוצאות ולא בחלומות

הצוותים במש״י מכוונים לתוצאות ממשיות וברות קיימא, ובכך מובילים גם את הילדים ומשפחותיהם להיות שותפים לעבודה תהליכית שאינה נשענת על חלומות באספמיה – אלא על פריצת גבולות אישיים בראי המציאות.

בעוד שבתוכניות הטיפוליות מוגדרים יעדי התפתחות מגוונים ושאפתניים, הבחינה הרב-ממדית הרציפה מאפשרת לצוותים לבצע מעקב אמין ומקיף אחרי ההתקדמות של הילד בכל שלב, בכל רמות התפקוד וממספר רב של זוויות. באפשרותם לסקור את כל מוקדי ההתפתחות במקביל, להציב יעדים יעילים ומאוזנים, למפות את מוקדי החוזק והאתגר בצורה רוחבית, לספק מענים רגשיים איכותיים וכן לבצע התאמות ושיפורים תוך כדי תנועה.

כל אלו מייצרים תהליך מקצועי שממוקד בקידום הילד ויכולותיו, עידודו להשתתפות מלאה בסביבות חייו והנעתו לפריצת הגבולות האישיים – תהליכים שישפרו את איכות חייו הלכה למעשה.

2 חיצים תקועים במרכז מטרה

המעטפת
של ילדי מש"י

מש"י - המרכז השיקומי לילדים ונוער דילוג לתוכן