חינוך ופדגוגיה

במעגל הטיפולי ההוליסטי של מש״י, צוותי החינוך מייצגים את תהליכי הלמידה, ההתפתחות הקוגניטיבית, ההסתגלות החברתית וההשתלבות בחיי הקהילה – בדגש על הקניית חוויית ילדות תואמת גיל ותרבות.

הצוות החינוכי במש״י מתמקד ביצירת ההזדמנויות, האמצעים והתנאים שיאפשרו לכל ילד, על אף ולנוכח הלקות, חווית ילדות שמחה וחווית תלמיד מעצימה – בדגש על קיום אירועים והענקת חוויות חינוכיות, לימודיות וחברתיות, כפי שחווה כל תלמיד בן גילו וכמקובל במסגרות החינוך הכללי.

תוכניות הלימוד כוללות את כל מקצועות הליב״ה בהתאם לדרישות של משרד החינוך ותחת פיקוחו השוטף. לצד זאת, הצוות אימץ גישה הוליסטית וחדשנות פדגוגית, שמעודדות אקטיביות ויוזמה בקרב המורים והתלמידים כאחד; שילוב טכנולוגיות מתקדמות להוראה מותאמת ולמידה חווייתית; הנגשה סביבתית, חברתית ולימודית –  ופיתוח פתרונות רב-תחומיים לאתגרים הייחודיים שמאפיינים את תהליכי הלמידה, ההתפתחות וההשתלבות של ילדים המתמודדים עם לקויות מורכבות.

בתוך כך, הצוות פועל להרחבת אפשרויות השילוב של הילדים בחברה, בהתאם ליכולותיהם וצורכיהם, ומפתח תוכניות מדורגות שיאפשרו שילוב מלא או חלקי בחינוך הכללי, באפיקי תעסוקה ובמעורבות בקהילה.

יעדי הצוות החינוכי שואפים להוביל כל ילד למיצוי יכולותיו ולהקנות לו תחושת מסוגלות, שייכות וביטחון עצמי, על ידי:

הרכב ועבודת הצוותים

בכל אחד ממרכזי מש״י פועל צוות חינוכי רחב, בהובלת מנהלת המרכז שאמונה בין היתר על העבודה הרב-מקצועית והתוויית המדיניות החינוכית. הצוות כולל מדריכות פדגוגיות המתמחות בהוראה בחינוך המיוחד ומנחות מקצועית וניהולית את עבודת הצוותים; צוותי הוראה רחבים של גננות, מחנכות ומורות מקצועיות, בעלות התמחות בחינוך מיוחד; וצוות רחב של תומכות וסייעות המקבלות הכשרות פנימיות ייעודיות ומבטיחות ליווי צמוד לכל ילד וילדה. 

בכל תחומי הפעילות, הצוותים בונים תוכניות מדורגות – שמפותחות ומיושמות ברמה המערכתית, הכיתתית והאישית. בכך מתאפשרת התאמה מלאה לגיל, היכולות, הצרכים, הרמה הקוגניטיבית וסגנון הלמידה של כל ילד – בכלל זה פיתוח מתודות מותאמות אישית, אמצעי הנגשה והמחשה ייחודיים, ומגוון אפשרויות ללמידה אקטיבית – מתוך סקרנות, משחק וחוויה.

ראשי תחום חינוך

אלישבע רוטנברג

אלישבע רוטנברג

מנהלת וראש תחום חינוך
במעונות וגנים

שולמית פרבשטיין

שולמית פרבשטיין

מנהל וראש תחום חינוך בביה״ס בירושלים

רותי מסלטי

רותי מסלטי

מנהלת וראש תחום חינוך בביה״ס בבני ברק

יהודית בראון

יהודית בראון

מנהל מקצועית וראש תחום חינוך בישיבת ״בינת דניאלי״

DSC_4438
עותק של DSC_6008

הטכנולוגיה בשירות הפדגוגיה

החדשנות הטכנולוגית במש״י מאפשרת לצוותי החינוך לספק מענה משמעותי וייחודי לכל תלמיד – החל מהתאמה מקסימלית של התכנים, אמצעי ההוראה ואופני הלמידה ליכולות הקוגניטיביות והמוטוריות שלו; וכלה באפשרויות מגוונות ללמידה חווייתית ורב-חושית, ולרכישת מיומנויות מתוך התנסות, חקירה והנאה. 

התלמידים עושים שימוש נרחב בטכנולוגיות מתקדמות כחלק אינטגרלי מתהליכי הלמידה, ההתפתחות וההעשרה – המשמשות אמצעי להנגשה, לפיתוח מיומנויות חשיבה ואסטרטגיה, ולהקניית כישורי פנאי ותעסוקה אישיים. בכלל זה, למידה במגמות טכנולוגיות כמו תכנות, רובוטיקה, עיצוב דיגיטלי ועוד. 

גם צוותי החינוך עצמם עושים שימוש נרחב ויומיומי באמצעים חדשניים, הן בתוך סביבות למידה מתוקשבות (ע״י שימוש באפליקציות מתקדמות ותצוגות מונגשות); הן בשילוב טכנולוגיות מתקדמות, כמו מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR), מקרן אינטראקטיבי ופיתוחי תלת ממד (3D).

חדשנות במש"י

״מרחבי היוזמה״ - הובלה ואקטיביות בלמידה

תוכנית ייחודית שפותחה ומיושמת ע״י הצוות הרב-תחומי של מש״י במטרה לעודד יוזמה ואקטיביות בקרב התלמידים. התוכנית זיכתה את מש״י בתקציב חדשנות לקמפוס העתידי – עבור תכנון אדריכלי ייחודי ללמידה דרך חקירת הסביבה, תוך הנגשה מלאה למעבר חופשי בין מרחבי הלימוד והמרחבים הציבוריים. 

התוכנית כוללת הצבת פינות פעילות משתנות במרחבי ביה״ס, הזמינות לתלמידים בזמנם החופשי ונגישות להם בתיווך מינימלי ואף ללא תיווך כלל. ״מרחבי היוזמה״ כוללים פעילויות אישיות וחברתיות שנבנו על ידי מומחי מש״י לחינוך, ריפוי בעיסוק, תקשורת, פיזיותרפיה ועוד; בכדי לאפשר חקר עצמאי ולעודד עיסוק משמעותי, למידה חווייתית ושימוש בטכנולוגיות תנועה ופנאי – בהן התלמיד מוביל ויוזם אקטיבי. המרחבים תורמים לקידום מטרות רבות בתוכניות החינוך, הטיפול והשיקום של הילדים, כשהן מייצרות מוטיבציות חזקות הנשענות על העדפות אישיות וסקרנות טבעית. בכלל זה, תרגול כישורים מוטוריים, אינטראקציות חברתיות ספונטניות, התניידות, חקירה מרחבית, חשיבה עצמאית, למידה מתוך התנסות ועוד.

educ1

״צעד צעד״ – תוכנית שילוב לילדי הגנים

תוכנית המספקת מעטפת מקדמת לילדי גן שעתידים להשתלב בחינוך הכללי ומאפשרת להם תהליך שילוב הדרגתי – ״צעד צעד״. התוכנית פותחה ע״י צוותי החינוך במש״י במטרה לספק את התנאים והכלים שיובילו להסתגלות מיטבית – הן של הילד המשתלב, הן של הצוות והילדים במסגרת המקבלת. 

במסגרת התוכנית, הילד מתחיל את תהליך השילוב כשהוא עדיין בגן מש״י. הוא יוצא לשילוב חלקי במסגרת היעד, באופן הדרגתי ומובנה – תוך שהוא רוכש מיומנויות משמעותיות לניהול עצמי, ומקבל מענים ייעודיים בתחום הרגשי, החברתי, הלימודי והשיקומי. תהליך ההכנה הוא שנתי ורב-ממדי; כולל ליווי של ההורים, הנגשת הסביבה והתאמת הציוד הנדרש, והכנה מובנית של הצוות והתלמידים לקראת קבלת הילד – ובפרט להבנה והכלה של המגבלות איתן הוא מתמודד. עם סיום התוכנית, הילד יוצא ממש״י ומשתלב באופן מלא במערכת החינוך הכללית.

״צעד צעד״ מציגה הצלחה מובהקת בתהליכי השילוב בהם היא תומכת, ומצטרפת למגוון תוכניות שילוב ייחודיות שפותחו במש״י – בהן התוכנית לשילוב חלקי בביה״ס ותוכנית הבוגרים במרכז הרב-תחומי.

DSC_5742

מגמת נגינה על ארקנה (Arcana)

מגמת הנגינה בארקנה נועדה לאפשר לכל ילד במש״י להביע את עצמו באמצעות המוזיקה, סביבה ודרכה. את התוכנית מוביל צוות רב-מקצועי, הכולל מורה למוזיקה, תומכת תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית, והוא מלווה ע״י צוות הטכנולוגיה המסייעת

הארקנה (Arcana Strum) הוא כלי מוזיקלי טכנולוגי שפותח בישראל ומאפשר הנגשה מלאה. הן קוגניטיבית – בעזרת כפתורים ודפי נגינה מותאמים; הן מוטורית – באמצעות מתגים, ידיות אחיזה וג׳ויסטיקים המאפשרים הפעלה ונגינה עם הידיים, הרגליים ואפילו הראש.

במש״י שמים דגש מיוחד על רתימת הכלי להרחבת האוטונומיה, אפשרויות הביטוי היצירתי וההזדמנויות להיות שותף משמעותי, שווה ותורם בתוך קבוצה. כך, השירים נתונים לבחירת הילדים, שמנגנים לבד או בהרכב, ולעיתים אף בפני קהל. אלו מזמנים מגוון הזדמנויות להתפתחות אישית, רגשית וחברתית, ותורמים באופן ישיר לחיזוק הביטחון העצמי, המסוגלות והשייכות – שמקודמים במש״י בעוד מגוון קבוצות עיסוק ייחודיות, כמו רובוטיקה, מחנאות וספורט פאראלימפי.

arcana

״כלים שלובים״ – שילוב חלקי בביה״ס

מתוך האמונה שלכל ילד מגיעה חוויית שווים וכי שילוב חברתי תורם לכלל האוכלוסייה, צוותי החינוך במש״י פיתחו את ״כלים שלובים״ – תוכנית לשילוב חלקי, המותאמת לתלמידות שהצרכים השיקומיים לא מאפשרים להן שילוב מלא בחינוך הכללי. התוכנית כוללת מפגשים דו-שבועיים עם תלמידות בבי״ס ״רגיל״, בהם פעילויות וסדנאות חווייתיות ליצירת שיח וחיבור – במטרה לאפשר חוויית שווים והעצמה אישית, תוך עמידה על תרומה הדדית בין כלל המשתתפות

התלמידות מתאמנות במפגשים באינטראקציות חדשות ואף מאתגרות בחברת בנות גילן, תוך הסתגלות לקונטקסט חברתי חדש. התהליך כולו מובנה ומתווך ברגישות לשתי הקבוצות, החל משיחות הכנה ועד לרפלקציה אישית וקבוצתית מותאמת. באופן זה שתי הקבוצות חוות תהליך משמעותי כחלק מחברה הטרוגנית אך יציבה, התורם לגיבוש הזהות העצמית; הרחבת המעגל החברתי; קבלה והכלה של השונה; ורכישת מיומנויות תקשורתיות ותוך-אישיות משמעותיות.  

לצד תוכנית זו, פותחו במש״י מגוון תוכניות שילוב ייחודיות שמיושמות בשיתוף עם מסגרות החינוך הכללי, בהן תוכנית ״צעד צעד״ לשילוב לילדי הגנים, ומיזם ״כיתות מקדמות״.

schoool
מש"י - המרכז השיקומי לילדים ונוער דילוג לתוכן